Wednesday, 8 June 2011

Bab 6 - Project Location

       Zack memerhatikan susun atur alatan solek da atas meja . Semuanya berjenama dan kelihatan seperti jarang-jarang digunakan . Di sebelah meja terdapat sebuah rak buku yang besar . Terdapat pelbagai jenis buku disusun setiap rak . Zack mengambil sebuah buku daripada rak . Sekeping gambar jatuh ke lantai . Zack mengambil gambar tersebut . Gambar tersebut kurang jelas , mungkin sudah lama ditinggalkan di situ . Zack membersihkan gambar tersebut dengan tangan . Kelihatan seperti gambar keluarga .
     " Siapa tu ? , " Zack menoleh ke belakang dengan pantas .
     " Dafi ! Kau ke tu . Jeff ! , " Zack memandang sekeliling .
       Zack memerhatikan keadaan bilik . Tiada apa-apa perubahan yang berlaku . Hanya bunyi cengkerik yang kuat dari arah luar rumah . Tiba-tiba kedengaran sesuatu bunyi datang dari arah tandas . Zack tersentak . Dia memberanikan diri melihat apa sebenarnya yang berlaku . Jarak antara Zack berdiri dengan tandas tidak jauh . Zack menyuluh ke arah tandas sambil berjalan  . Lan memasuki bilik utama sambil memegang sebuah diari .
     " Zack . Aku jumpa sesuatu . Diari anak perempuan tuan rumah ni , " Lan menunjukkan Zack diari yang dimaksudkan .
       Zack melupakan hasrat untuk memasuki tandas sebaliknya menghampiri Lan . Lan meletakkan kamera video di atas katil . Zack mengambil diari tersebut dari tangan Lan . Zack membelek-belek diari tersebut . Selepas itu , dia menyerahkan kembali diari tersebut . Zack menyerahkan gambar yang ditemui di atas rak tadi kepada Lan .
       " Aku rasa ni gambar keluarga dalam rumah ni dulu . Ada empat beranak yang tinggal kat sini . Sepasang suami isteri , dan dua orang anak . Aku rasa ada something la dengan rumah ni , " Zack bergerak ke arah meja solek .
     " Kenapa kau cakap macam tu Zack , " Lan mengekori Zack .
     " First , aku pelik la . Kalau orang dalam rumah ni pindah . Mesti dia bawa semua belongings diorang . Then , bilik ni kenapa tidy sangat . Macam ada orang duduk dalam rumah ni . Dan sekarang kita mesti cari Dafi dengan Jeff . Aku rasa diorang dalam bahaya , " Zack memandang Lan dari cermin .
       Mereka terdiam sebentar . Tidak percaya bahawa ada orang lain bersama mereka selain mereka berempat .
     " Betul la Zack . Aku pun rasa lain macam la dengan rumah ni . Jom kita cari kat bawah , " Lan mengambil kamera video di atas katil .
       Mereka menuruni tangga dengan berhati-hati . Lan mengambil beg Outdoor miliknya di atas kerusi . Barang-barang yang dijumpai diletakkan di dalam beg . Zack memanggil nama Lan dari arah pintu utama .
     " Aku rasa diorang dah keluar la . Pintu ni dah terbuka ke tadi ? , " Lan menghampiri Zack sambil membetulkan kedudukan beg di belakangnya .
     " Aku tak perasan la Zack . Jom la kita cari sekitar kawasan rumah ni , " Zack dan Lan masing-masing memegang kamera video .
       Mereka berdua berdiri di hadapan rumah agam tersebut . Keadaan sungguh gelap pada waktu itu . Bulan tidak kelihatan di langit . Lan menyuluh keadaan sekitar rumah tersebut . Tiada bayangan Jeff mahupun Dafi . Lan mengajak Zack mencari di sekitar garaj . Mana tahu mereka berada di situ . Kini hanya cahaya lampu menjadi panduan mereka .
       Pintu garaj terbuka luas . Zack dan Lan memasuki garaj tersebut . Terdapat beberapa alatan membaiki kereta di atas tanah . Ruang garaj sangat besar hingga boleh memuatkan kira-kira dua buah kereta di dalamnya . Tiba-tiba Zack terdengar suara seseorang sedang memanggil namanya . Zack mencari punca suara tersebut . Apabila Zack menyuluh di penjuru garaj tersebut . Ada seorang wanita berambut panjang sedang tunduk ke lantai . Wanita tersebut berkata " Pulangkan rantai itu Zack...pulangkan... , " Wanita tersebut mengilai sebelum menghilangkan diri .
       Lan yang pelik dengan keadaan Zack segera menghampiri . Zack berada dalam katakutan . Peluh membasahi badannya . Zack sedang memegang seutas rantai sambil terketar-ketar . Lan hanya memandang Zack dan cuba menenangkannya .

No comments:

Post a Comment