Wednesday 8 June 2011

Bab 7 - Project Location

       Jeff mengekori bayangan Dafi sehingga bersebelahan Rumah Kaca . Keadaan agak gelap dan sunyi membuatkan Jeff meremang satu badan . Jeff melepaskan keluhan berat yang terbuku di dada . Kalau ikutkan hati ,hendak sahaja dia mengajak rakan-rakannya pergi dari tempat ini .
     " Mana Dafi ni . Tadi ada , " Jeff merungut sendirian . Dia mengeluarkan sebatang rokok lalu menghisapnya . Asap dihembus ke udara . Selepas beberapa sedutan . Jeff mematikan rokoknya lalu dicampakkan ke tanah . Pada saat Jeff mencampakkan rokoknya ke tanah . Dia terperasan ada sesuatu di bawah pokok berhampiran tempat dia berdiri . Jeff menyuluh ke bawah pokok tersebut . Kelihatan seperti rangka tulang . ' Tulang haiwan la ni . ' Jeff cuba menyedapkan hati daripada memikirkan yang sebaliknya . Pada awalnya , Jeff menyangka bahawa rangka itu berasal daripada bangkai yang telah mati . Apabila Jeff  menyuluh sekitar kawasan tersebut . Terdapat banyak rangka berselerakan di situ . Jeff bangun dan terus beredar dari tempat itu dengan segera .
       Lan dan Zack ternampak kelibat Jeff sedang berlari ke arah mereka . Mereka berdua segera mendapatkan Jeff . Jeff sedang tercungap-cungap kerana kekurangan oksigen . Lan menyuluh ke arah Rumah Kaca .
     " Kenapa Jeff ... kau nampak hantu ke ? , " Zack ketawa kecil . Lan memandang tajam ke arah Zack . Jeff cuba mengawal nafas sebelum memulakan bicara .
     " Bukan ... aku jumpa banyak tulang berselerak kat bawah pokok sana , " Jaee menunjukkan ke arah Rumah Kaca . Lan dan Zack tersentak mendengar kata-kata Jeff . Mereka berdua saling berpandangan .
     " Betul ke Jeff . Aku dah agak . Orang dalam rumah ni mesti mati kena bunuh ! , " Zack melepaskan amarahnya . Dia sangat marah apabila ada masyarakat yang sanggup berbunuhan untuk kepentingan diri sendiri .
     " Sabar Zack ... kita tengok dulu rangka-rangka tu , " Lan cuba menenangkan Zack . Lan menyuruh Jeff menunjukkan tapak rangka yang ditemui . Zack mengekori Lan dan Jeff daripada belakang .Kedudukan pokok tersebut betul-betul berada di sebelah Rumah Kaca . Ruang Rumah Kaca bersambung dengan rumah agam tersebut . Bunyi cengkerik menggamatkan suasana malam .
     " Berdasarkan bilangan tulang yang kita dapat lihat . Menunjukkan ramai yang mati kat sini dulu . Mungkin ada banyak lagi rangka yang belum kita jumpa , " Lan memandang Zack dan Jeff .
     " Jeff ... Dafi mana ? . Bukan tadi dia dengan kau ke ? , " Zack merenung ke arah Jeff . Jeff menggaru kepalanya yang tidak gatal . Lan berdiri di sebelah Jeff .
     " Sebenarnya ... aku pun tengah cari dia . Dia hilang selepas aku check room kat sebelah ruang tamu tu . Bila aku keluar daripada bilik . Aku tengok pintu utama terbuka luas . That's why aku cari dia kat luar ni , " Jeff menerangkan situasinya kepada Zack dan Lan .
     " So ... apa kau buat kat kawasan Rumah Kaca ni ? , " Zack mula curiga kepada Jeff . Lan hanya mendiamkan diri .
     " Aku nampak dia pergi sini tadi . Bila aku sampai , Tiada siapa pun kat sini , " Jeff mempertahankan dirinya daripada dipandang serong oleh rakan-rakannya .
     " Dah la ... jom kita pergi dari kawasan ni . Kita cari kat tempat lain , " Lan mengajak Zack dan Jeff beredar dari situ . Mereka tidak sedar bahawa mereka sedang diperhatikan .

No comments:

Post a Comment