Saturday, 4 June 2011

Bab 4 - Project Location

   Dafi tersedar daripada khayalan . Segalanya sungguh mengelirukan . Jeff yang risau dengan keadaan Dafi segera mambawa Dafi ke ruang tamu . Lan dan Zack baru selesai melakukan rakaman . 
     " Kau ok fi ? . Letak dia kat sofa tu Jeff , " Lan membantu Jeff meletakkan Dafi pada sofa . 
     " Aku ok . Korang tak perlu worried pasal aku , " Dafi menyandarkan badan pada sofa . 
       Tiba-tiba semua lampu di dalam rumah terpadam . Lan menghidupkan lampu picitnya . Lan mengajak Zack menemannya ke bilik bawah tanah . Zack mengekori Lan daripada belakang . 
       Lampu disuluh ke bawah setelah pintu ke bilik bawah tanah dibuka . Lan dan Zack turun perlahan-lahan kerana ruang terlalu kecil . Bilik bawah tanah tersebut gelap gelita . Tiada cahaya yang dapat memasuki bilik tersebut . Mereka berdua bergerak seiring mencari peti suis utama . 
       Peti suis utama diperhatikan . Lan membuka peti tersebut sambil diperhatikan oleh Zack . Mereka berdua menyuluh peti suis utama . Lan cuba menolak suis ke atas tetapi tidak berjaya . 
     " Lan...boleh atau tak ? , " Jeff merenung ke arah Lan . 
     " Tak boleh la . Tadi boleh...tapi sekarang ...entahlah , " Lan masih cuba menolak suis tersebut ke atas . 
     " Aku rasa wayar rosak la . Tapi aku tengok elok je , " Zack menyuluh peti tersebut . 
     " Aku pun rasa macam tu , " Lan mengajak Zack beredar dari situ . 
       Zack menyuluh sekitar bilik bawah tanah tersebut . Lan sudah bergerak meninggalkan Zack . Langkah Zack terhenti apabila terasa ada sesuatu di belakangnya . Seluruh badan Zack menggigil . Seorang wanita berbaju putih betul-betul berada di belakang Zack . Seluruh wajah ditutupi dengan rambut . Wanita tersebut ingin menyentuh Zack . Zack memandang ke belakang sambil menyuluh sekitar bilik . Tiada apa-apa . Wanita berbaju putih itu sudah hilang . 
     " Zack ! . Naik sekarang , " Lan memanggil dari muka pintu bilik bawah tanah . 
       Zack muncul tidak lama kemudian sambil membelek seutas rantai . Lan menutup pintu . Zack terus bergerak ke ruang tamu namun Jeff dan Dafi sudah tiada . Lan muncul dari arah belakang . Zack memanggil-manggil nama Dafi dan Jeff berulang-ulang kali tetapi tiada respon . Lan mengambil kamera video dan mula merakam . 
     " Zack . Kau pergi ambil lagi satu kamera video dalam beg tu...dengan bateri , " Lan menunjukkan beg tersebut .  
     " Kita nak record ea ? . Ok , " Zack menghidupkan kamera video . Sempurna . 
       Kini mereka berdua bergerak mencari Dafi dan Jeff . Setiap pergerakan dirakam oleh kamera video . Lan dan Zack bergerak ke tingkat atas . 
       Mereka bergerak berasingan . Lan memeriksa bilik tidur manakala Zack memeriksa bilik utama . Terdapat banyak gambar-gambar di dinding bilik . Kebanyakannya , foto seorang budak perempuan berusia lingkungan 17 tahun . Sungguh cantik .  Ketika Lan sedang memeriksa gambar-gambar tersebut , Lan terlanggar sesuatu di lantai . Cahaya lampu difokuskan ke lantai . Sebuah diari kecil yang sudah berhabuk . Mungkin kepunyaan budak perempuan tersebut . 
       Lan duduk di tepi katil sambil memegang diari tersebut . Buku dibuka perlahan-lahan . Muka surat pertama diselak . Terdapat profile ringkas pemilik diari . 

                                                                                    My Low Profile  


           Nama             - Nur Fatia bte. Harun 
       Tempat lahir - Hospital Kuala Lumpur 
       Tarikh lahir   - 7 Ogos 1987
       Hobi                 - Menulis diari , berangan . . .
       Nama ayah    - Harun b. Ahmad
       Nama ibu       - Siti Fatimah bte. Ali

       Lan menutup diari tersebut . Apabila Lan mengangkat wajahnya . Seorang budak perempuan sedang duduk di sebelahnya . Lan mengambil kamera video di atas meja dan terus beredar dari situ . Budak perempuan tersebut hanya memandang gerak geri Lan . Selepas itu , budak perempuan itu terus ghaib . 


2 comments:

  1. Serious takut ! reasons create story genre horror?

    ReplyDelete
  2. em...ntah..tetibe dpt idea lak..hehe..enjoy

    ReplyDelete